Menu

Oleje i płyny

Oleje i płyny eksploatacyjne. Normy ACEA API

Klasy jakości oleju silnikowego:

API (Amerykański Instytut Naftowy) określa zastosowanie i jakość oleju dwoma literami.
Pierwsza litera mówi o zastosowaniu oleju:
S – silniki benzynowe
C – silniki Diesla
Druga litera określa jakość oleju, im wyższa litera alfabetu tym wyższa jakość
silniki benzynowy SG-SL
silniki diesla CC-CF

ACEA (Stowarzyszenie Europejskich Konstruktorów Samochodowych)
określa zastosowanie oleju dwoma literami.
A – silniki benzynowe B – silniki diesla
natomiast jakość oleju cyframi 1,2,3,4,5, im wyższa cyfra tym wyższa jakość oleju.

normyAPI


Klasa lepkości oleju „SAE” (Society of Automotive Engineers)

Klasa ta określa lepkość oleju, którą można zastosować w danej temperaturze otoczenia.

Właściwy rodzaj oleju określają wymagania producenta samochodu a także stan silnika. W nowych autach stosuje się oleje syntetyczne lub półsyntetyczne. Zakup półsyntetycznego oleju oferujemy jakość zbliżoną do olejów syntetycznych jednak za niższą cenę. W starszych pojazdach, szczególnie gdy licznik przebiegu pokazuje więcej niż ok. 100.000 kilometrów, zaleca się używanie oleju mineralnego 15W-40.

Oleje silnikowe zawierają specjalne pakiety dodatków czyszczące silnik, najwięcej dodatków zawierają oleje syntetyczne, które dzięki swojej klasie lepkości tworzą najcieńszy film smarny. W olejach półsyntetycznych dodatków jest mniej, ale tworzą one grubszy film. Oleje mineralne, chociaż zawierają najmniej dodatków, tworzą najgrubszą warstwę ochronną na powierzchni smarowanych elementów. Jeżeli zatem zastąpimy olej mineralny olejem syntetycznym, np. o klasie lepkości SAE 5W, możemy spowodować wymycie zanieczyszczeń zalegających w silniku, co spowoduje jego rozszczelnienie. Wymyte zanieczyszczenia zaczną krążyć w silniku powodując zapychanie kanalików olejowych, a także obniżenie ciśnienia oleju. Rezultatem tego mogą być niepotrzebne wycieki oleju, a w konsekwencji całkowite zepsucie silnika. Wymieniając lub uzupełniając olej w silniku należy zatem pamiętać o jednej, bardzo ważnej zasadzie: jeśli nie jesteśmy pewni, na czym jeździł nasz samochód wcześniej, nigdy nie należy wymieniać oleju mineralnego na syntetyczny. Olej syntetyczny można zastąpić półsyntetycznym lub mineralnym, a półsyntetyczny – mineralnym.

lista_olej


Normy jakościowe oleju silnikowego (według producentów samochodów):

Norma VW
Parametr Opis
VW500.00 Oleje lekkiego biegu do silników benzynowych i wolnossących silników Diesla. Wyłącznie oleje klasy SAE 0W-XX, 5W-XX i 10W-XX. Po 10/91 oleje XX>40 nie są już uwzględniane.
VW501.01 Konwencjonalne oleje silnikowe o wszechstronnym zastosowaniu bez właściwości oleju lekkiego biegu do silników benzynowych i wolnossących silników Diesla
VW502.00 Oleje lekkiego biegu do silników benzynowych pracujących w trudnych warunkach
VW503.00 Norma dla silników benzynowych w samochodach osobowych z przedłużonym okresem między wymianami (WIV: 30 000 km, 2 lata). Przewyższa wymagania 502 00 (HTHS 2,9 mPas)
VW503.01 Norma dla olejów do doładowanych silników benzynowych w samochodach osobowych z przedłużonym okresem między wymianami (WIV, np. Audi S3, TT; HTHS>3,5 mPas)
VW504.00 Nowa norma dla pojazdów z systemem Longlife. Do silników benzynowych i Diesla łącznie z silnikami Diesla wyposażonymi w filtry cząstek stałych bez dodatku paliwa
VW505.00 Wielosezonowy olej silnikowy do silników Diesla z i bez turbodoładowania
VW505.01 Wielosezonowy olej silnikowy specjalnie dla silników Diesla z pompo-wtryskiwaczami
VW506.00 Norma do silników Diesla z przedłużonym okresem między wymianami (WIV: 50 000 km, 2 lata, HTHS 2,9 mPas)
VW506.01 Norma dla silników Diesla z pompo-wtryskiwaczami z przedłużonym okresem między wymianami (WIV)
VW507.00 Nowa norma VW dla pojazdów z systemem Longlife. Do silników benzynowych i Diesla, łącznie z silnikami Diesla z systemem cząstek stałych bez dodatku paliwa
Norma BMW
Spezialol Oleje silnikowe do silników benzynowych sprzed 1998 r., lub silników Diesla
Longlife-98 Oleje silnikowe do silników benzynowych, rok budowy – od roku 1998
Longlife-01 Oleje silnikowe do silników benzynowych, rok budowy – od września 2001
Longlife-01 FE Oleje silnikowe dla określonych silników benzynowych, rok budowy od 2001
Longlife-04 Oleje silnikowe dla określonych silników, rok budowy od 2004
Norma MERCEDES
MB 228.1 Oleje silnikowe o wszechstronnym zastosowaniu do doładowanych silników Diesla.
MB 228.3 Oleje silnikowe SHPD do wysoko-doładowanych silników Diesla, wydłużony okres wymiany oleju do 45 000 km.
MB 228.5 Oleje silnikowe UHPD (Ultra-High-Performance-Diesel) do wysoko-doładowanych silników Diesla, wydłużone okresy wymiany oleju w Light Duty do 45 000 km. W klasie Heavy Duty możliwy jest okres wymiany oleju do 160 000 km (wg wskazań Service-Intervall).
MB 228.51 Oleje silnikowe UHPD wg MB 228.5 ze szczególnymi wymaganiami dotyczącymi filtra cząstek stałych do silników Euro IV
MB 229.1 Oleje silnikowe do samochodów osobowych (silniki benzynowe i Diesla). Podwyższone wymagania w stosunku do ACEA A2-96/A3-96 i B2-96/B3-96.
MB 229.3 Oleje silnikowe do samochodów osobowych
MB 229.31 Oleje silnikowe do samochodów osobowych z filtrem cząstek stałych (silniki Diesla)
MB 229.5 Oleje silnikowe do samochodów osobowych z wydłużonymi okresami wymiany olejów (20 000 km), obniżona emisja substancji szkodliwych
MB 229.51 Przeznaczony do silników Diesla z filtrem cząstek stałych po 2005r. z systemem Assyst Plus
Norma OPEL (GM-General Motors)
GM-LL-A-025 Oleje silnikowe do samochodów osobowych z silnikami benzynowymi, energooszczędne
GM-LL-B-025 Oleje silnikowe do samochodów osobowych z silnikami Diesla, energooszczędne
GM Dexos 2 Przeznaczony do silników benzynowych i Diesla z filtrami cząstek stałych w systemie Eco-Flex-Service wyprodukowanych w Europie od maja 2010 (30.000 km/ 1 rok). Kompatybilny z GM-LL-A-025 i GM-LL-B-025.
Norma FORD WSS-M2C
912-A1 Oleje silnikowe do samochodów osobowych z silnikami benzynowymi i silnikami Diesla, poza 1,9 TDI Diesel (Ford Galaxy) i 1,4 TDCI (Ford Fiesta)
913-A Oleje silnikowe do samochodów osobowych z silnikami benzynowymi i silnikami Diesla, poza 1,9 TDI Diesel (Ford Galaxy) i 1,4 TDCI (Ford Fiesta).
913-B Oleje silnikowe do silników 1,4 TDCI (Ford Fiesta).
917-A Oleje silnikowe do silników Diesla 1,9 TDI (Ford Galaxy).
934A Przeznaczony do silników benzynowych oraz do silników Diesla o obniżonej emisji spalin zgodnie z normą EURO IV wyposażonych w filtr cząstek stałych. Low SAPS z bardzo niewielką zawartością siarki, fosforu, popiołów siarczanowych. Obniżona lepkość wysokotemperaturowa HTHS.
934B Przeznaczony do nowych silników Diesla – Land Rover i Jaguar (2.7L, 3.0L V6 wyprodukowanych po 2010) o obniżonej emisji spalin zgodnie z normą EURO V. Low SAPS z bardzo niewielką zawartością siarki, fosforu, i popiołów siarczanowych. Obniżona lepkość wysokotemperaturowa HTHS.
Norma RENAULT
RN 0700 Przeznaczony do silników benzynowych z turbodoładowaniem wyprodukowanych po 2008.
RN 0710 Przeznaczony do silników benzynowych z turbodoładowaniem w tym do modeli sportowych Renault oraz do silników Diesla bez filtra cząstek stałych wyprodukowanych po 2008
RN 0720 Olej Low SAP z obniżoną zawartością fosforu, siarki i popiołów siarczanowych. Przeznaczony do silników 2.0 dCi (M9R z filtrem cząstek stałych) wyprodukowanych po 11/2007 (od wprowadzenia Renault Laguna III, po 2008). Może być stosowany do modeli Renault z filtrami cząstek stałych
Norma PSA
B71 2295 Bazuje na ACEA A2/B2 o lepkości 15W-40 i przewidziany jest dla starszych typów pojazdów.
B71 2294 Bazuje na ACEA A3/B3 lub A3/B4 i testach grupy PSA, np. lepkość przewidziana dla starszych typów pojazdów – 10W-40
B71 2296 Wymaga oleju silnikowego bazującego na ACEA A3/B4, lub A5/B5 i testach grupy PSA, np. lepkość przewidziana dla aktualnych modeli z silnikami benzynowymi lub z silnikami Diesla – 5W-30.
B71 2290 Olej silnikowy Mid SAPS bazuje na ACEA C2 5W-30 i testach grupy PSA. Lepkość przewidziana dla aktualnych modeli z silnikami benzynowymi lub Diesla i z filtrami cząstek stałych – 5W-30. Obniżona lepkość wysokotemperaturowa HTHS zmniejsza zużycie paliwa. Obniżona zawartość popiołów wydłuża żywotność filtra cząstek stałych.

normyACEA

Aktualne promocje

LUK taniej o 3%
zapytaj o cenę

KONTAKT

P.H. AUTO-FILTR FILTRON
ul. Wspólna 39
61-479 Poznań
NIP: 783 100 34 82

Godziny otwarcia
pn-pt: 9.00-16.00
sobota: nieczynne

tel. 61 830 05 31
fax. 61 832 94 56

e-mail: kontakt@autofiltrfiltron.pl

nr konta
38 1020 4027 0000 1402 0319 6185

dojazd