Oleje i płyny eksploatacyjne. Normy ACEA API
Klasy jakości oleju silnikowego:
API (Amerykański Instytut Naftowy) określa zastosowanie i jakość oleju dwoma literami.
Pierwsza litera mówi o zastosowaniu oleju:
S – silniki benzynowe
C – silniki Diesla
Druga litera określa jakość oleju, im wyższa litera alfabetu tym wyższa jakość
silniki benzynowy SG-SL
silniki diesla CC-CF
ACEA (Stowarzyszenie Europejskich Konstruktorów Samochodowych)
określa zastosowanie oleju dwoma literami.
A – silniki benzynowe B – silniki diesla
natomiast jakość oleju cyframi 1,2,3,4,5, im wyższa cyfra tym wyższa jakość oleju.

Klasa lepkości oleju „SAE” (Society of Automotive Engineers)
Klasa ta określa lepkość oleju, którą można zastosować w danej temperaturze otoczenia.
Właściwy rodzaj oleju określają wymagania producenta samochodu a także stan silnika. W nowych autach stosuje się oleje syntetyczne lub półsyntetyczne. Zakup półsyntetycznego oleju oferujemy jakość zbliżoną do olejów syntetycznych jednak za niższą cenę. W starszych pojazdach, szczególnie gdy licznik przebiegu pokazuje więcej niż ok. 100.000 kilometrów, zaleca się używanie oleju mineralnego 15W-40.
Oleje silnikowe zawierają specjalne pakiety dodatków czyszczące silnik, najwięcej dodatków zawierają oleje syntetyczne, które dzięki swojej klasie lepkości tworzą najcieńszy film smarny. W olejach półsyntetycznych dodatków jest mniej, ale tworzą one grubszy film. Oleje mineralne, chociaż zawierają najmniej dodatków, tworzą najgrubszą warstwę ochronną na powierzchni smarowanych elementów. Jeżeli zatem zastąpimy olej mineralny olejem syntetycznym, np. o klasie lepkości SAE 5W, możemy spowodować wymycie zanieczyszczeń zalegających w silniku, co spowoduje jego rozszczelnienie. Wymyte zanieczyszczenia zaczną krążyć w silniku powodując zapychanie kanalików olejowych, a także obniżenie ciśnienia oleju. Rezultatem tego mogą być niepotrzebne wycieki oleju, a w konsekwencji całkowite zepsucie silnika. Wymieniając lub uzupełniając olej w silniku należy zatem pamiętać o jednej, bardzo ważnej zasadzie: jeśli nie jesteśmy pewni, na czym jeździł nasz samochód wcześniej, nigdy nie należy wymieniać oleju mineralnego na syntetyczny. Olej syntetyczny można zastąpić półsyntetycznym lub mineralnym, a półsyntetyczny – mineralnym.

Normy jakościowe oleju silnikowego (według producentów samochodów):
 |
Norma VW |
Parametr |
Opis |
VW500.00 |
Oleje lekkiego biegu do silników benzynowych i wolnossących silników Diesla. Wyłącznie oleje klasy SAE 0W-XX, 5W-XX i 10W-XX. Po 10/91 oleje XX>40 nie są już uwzględniane. |
VW501.01 |
Konwencjonalne oleje silnikowe o wszechstronnym zastosowaniu bez właściwości oleju lekkiego biegu do silników benzynowych i wolnossących silników Diesla |
VW502.00 |
Oleje lekkiego biegu do silników benzynowych pracujących w trudnych warunkach |
VW503.00 |
Norma dla silników benzynowych w samochodach osobowych z przedłużonym okresem między wymianami (WIV: 30 000 km, 2 lata). Przewyższa wymagania 502 00 (HTHS 2,9 mPas) |
VW503.01 |
Norma dla olejów do doładowanych silników benzynowych w samochodach osobowych z przedłużonym okresem między wymianami (WIV, np. Audi S3, TT; HTHS>3,5 mPas) |
VW504.00 |
Nowa norma dla pojazdów z systemem Longlife. Do silników benzynowych i Diesla łącznie z silnikami Diesla wyposażonymi w filtry cząstek stałych bez dodatku paliwa |
VW505.00 |
Wielosezonowy olej silnikowy do silników Diesla z i bez turbodoładowania |
VW505.01 |
Wielosezonowy olej silnikowy specjalnie dla silników Diesla z pompo-wtryskiwaczami |
VW506.00 |
Norma do silników Diesla z przedłużonym okresem między wymianami (WIV: 50 000 km, 2 lata, HTHS 2,9 mPas) |
VW506.01 |
Norma dla silników Diesla z pompo-wtryskiwaczami z przedłużonym okresem między wymianami (WIV) |
VW507.00 |
Nowa norma VW dla pojazdów z systemem Longlife. Do silników benzynowych i Diesla, łącznie z silnikami Diesla z systemem cząstek stałych bez dodatku paliwa |
 |
Norma BMW |
Spezialol |
Oleje silnikowe do silników benzynowych sprzed 1998 r., lub silników Diesla |
Longlife-98 |
Oleje silnikowe do silników benzynowych, rok budowy – od roku 1998 |
Longlife-01 |
Oleje silnikowe do silników benzynowych, rok budowy – od września 2001 |
Longlife-01 FE |
Oleje silnikowe dla określonych silników benzynowych, rok budowy od 2001 |
Longlife-04 |
Oleje silnikowe dla określonych silników, rok budowy od 2004 |
 |
Norma MERCEDES |
MB 228.1 |
Oleje silnikowe o wszechstronnym zastosowaniu do doładowanych silników Diesla. |
MB 228.3 |
Oleje silnikowe SHPD do wysoko-doładowanych silników Diesla, wydłużony okres wymiany oleju do 45 000 km. |
MB 228.5 |
Oleje silnikowe UHPD (Ultra-High-Performance-Diesel) do wysoko-doładowanych silników Diesla, wydłużone okresy wymiany oleju w Light Duty do 45 000 km. W klasie Heavy Duty możliwy jest okres wymiany oleju do 160 000 km (wg wskazań Service-Intervall). |
MB 228.51 |
Oleje silnikowe UHPD wg MB 228.5 ze szczególnymi wymaganiami dotyczącymi filtra cząstek stałych do silników Euro IV |
MB 229.1 |
Oleje silnikowe do samochodów osobowych (silniki benzynowe i Diesla). Podwyższone wymagania w stosunku do ACEA A2-96/A3-96 i B2-96/B3-96. |
MB 229.3 |
Oleje silnikowe do samochodów osobowych |
MB 229.31 |
Oleje silnikowe do samochodów osobowych z filtrem cząstek stałych (silniki Diesla) |
MB 229.5 |
Oleje silnikowe do samochodów osobowych z wydłużonymi okresami wymiany olejów (20 000 km), obniżona emisja substancji szkodliwych |
MB 229.51 |
Przeznaczony do silników Diesla z filtrem cząstek stałych po 2005r. z systemem Assyst Plus |
 |
Norma OPEL (GM-General Motors) |
GM-LL-A-025 |
Oleje silnikowe do samochodów osobowych z silnikami benzynowymi, energooszczędne |
GM-LL-B-025 |
Oleje silnikowe do samochodów osobowych z silnikami Diesla, energooszczędne |
GM Dexos 2 |
Przeznaczony do silników benzynowych i Diesla z filtrami cząstek stałych w systemie Eco-Flex-Service wyprodukowanych w Europie od maja 2010 (30.000 km/ 1 rok). Kompatybilny z GM-LL-A-025 i GM-LL-B-025. |
 |
Norma FORD WSS-M2C |
912-A1 |
Oleje silnikowe do samochodów osobowych z silnikami benzynowymi i silnikami Diesla, poza 1,9 TDI Diesel (Ford Galaxy) i 1,4 TDCI (Ford Fiesta) |
913-A |
Oleje silnikowe do samochodów osobowych z silnikami benzynowymi i silnikami Diesla, poza 1,9 TDI Diesel (Ford Galaxy) i 1,4 TDCI (Ford Fiesta). |
913-B |
Oleje silnikowe do silników 1,4 TDCI (Ford Fiesta). |
917-A |
Oleje silnikowe do silników Diesla 1,9 TDI (Ford Galaxy). |
934A |
Przeznaczony do silników benzynowych oraz do silników Diesla o obniżonej emisji spalin zgodnie z normą EURO IV wyposażonych w filtr cząstek stałych. Low SAPS z bardzo niewielką zawartością siarki, fosforu, popiołów siarczanowych. Obniżona lepkość wysokotemperaturowa HTHS. |
934B |
Przeznaczony do nowych silników Diesla – Land Rover i Jaguar (2.7L, 3.0L V6 wyprodukowanych po 2010) o obniżonej emisji spalin zgodnie z normą EURO V. Low SAPS z bardzo niewielką zawartością siarki, fosforu, i popiołów siarczanowych. Obniżona lepkość wysokotemperaturowa HTHS. |
 |
Norma RENAULT |
RN 0700 |
Przeznaczony do silników benzynowych z turbodoładowaniem wyprodukowanych po 2008. |
RN 0710 |
Przeznaczony do silników benzynowych z turbodoładowaniem w tym do modeli sportowych Renault oraz do silników Diesla bez filtra cząstek stałych wyprodukowanych po 2008 |
RN 0720 |
Olej Low SAP z obniżoną zawartością fosforu, siarki i popiołów siarczanowych. Przeznaczony do silników 2.0 dCi (M9R z filtrem cząstek stałych) wyprodukowanych po 11/2007 (od wprowadzenia Renault Laguna III, po 2008). Może być stosowany do modeli Renault z filtrami cząstek stałych |
|
Norma PSA |
B71 2295 |
Bazuje na ACEA A2/B2 o lepkości 15W-40 i przewidziany jest dla starszych typów pojazdów. |
B71 2294 |
Bazuje na ACEA A3/B3 lub A3/B4 i testach grupy PSA, np. lepkość przewidziana dla starszych typów pojazdów – 10W-40 |
B71 2296 |
Wymaga oleju silnikowego bazującego na ACEA A3/B4, lub A5/B5 i testach grupy PSA, np. lepkość przewidziana dla aktualnych modeli z silnikami benzynowymi lub z silnikami Diesla – 5W-30. |
B71 2290 |
Olej silnikowy Mid SAPS bazuje na ACEA C2 5W-30 i testach grupy PSA. Lepkość przewidziana dla aktualnych modeli z silnikami benzynowymi lub Diesla i z filtrami cząstek stałych – 5W-30. Obniżona lepkość wysokotemperaturowa HTHS zmniejsza zużycie paliwa. Obniżona zawartość popiołów wydłuża żywotność filtra cząstek stałych. |
|
